Förklaring

Sitter nu just här och läser manus fast jag egentligen borde läsa på engelska prov. Så  kom jag plötsligt på idén att visa lite hur ett inspelningsschema ser ut.



Så tänkte jag också förklara vad allt betyder.

Scen: Vi tar 2:10 som exempel. 2 står för avsnitt och 10 står för vilken scen det är. Alltså avsnitt 2 scen 10.
I/E: I/E står för interiör/exteriör. Interiör står det om scenen utspelar sig inomhus, exteriör om den utspelar sig utomhus. I det här schemat står det int. Alltså utspelar det sig inomhus.
Plats: Ja, det talar väl för sig själv. Det berättar på vilken plats scenerna utspelar sig. I det här fallet utspelar dom sig i ett garage.
Tid: Tid berättar när på dyngnet scenen utspelar sig. Är det på natten, dagen eller morgonen.
Malin, Isak och Doris: Dom tre staplarna berättar vilka roller som är med i vilka scener. På pappret som vi har alla scheman i så står det också vilken tid man ska vara i sminket, när inspelningarna börjar och slutar samt vilken adress det är man ska till.
Handling: Det berättar vad scenen handlar om utan att man måste leta upp det i manuset.

Jag hoppas ni har blivit lite smartare nu.


/ H.L

Kommentarer
Postat av: Evelina

Vad heter din karaktär ?

2009-04-17 @ 16:12:58
Postat av: Hanna

Sv: Doris

2009-04-17 @ 22:08:27
URL: http://igan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0